Compliance Hinweisgeberschutzgesetz und Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz
Wprowadziliśmy system zgłaszania naruszeń. (punkt zgłoszeniowy)
Mogą Państwo wnieść swoje zgłoszenie za pośrednictwem naszego punktu zgłoszeniowego. To Państwo decydują, czy i które dane kontaktowe podać oraz czy chcą Państwo otrzymać odpowiedź. Jeśli życzą sobie Państwo otrzymać informację zwrotną i podadzą swoje dane kontaktowe, w ciągu 7 dni otrzymają Państwo potwierdzenie otrzymania zgłoszenia za pośrednictwem wybranej przez Państwa formy kontaktu.
W ciągu 3 miesięcy otrzymają Państwo informacje dotyczące tego, w jaki sposób zajęto się Państwa zgłoszeniem, w tym ewentualnych podjętych działań.
Twoje zgłoszenie zostanie przekazane bezpośrednio do naszego zewnętrznego rzecznika praw obywatelskich (datenschutz nord GmbH, Dominik Bleckmann, prawnik), który potraktuje je jako poufne i po wstępnej weryfikacji przekaże do dalszego rozpatrzenia do naszego wewnętrznego działu.
Zgłoszenia można przekazywać w następujący sposób:
- Osobista wizyta po wcześniejszym umówieniu terminu,
- Przesłanie pisemnego zgłoszenia pocztą tradycyjną,
- Telefonicznie
- Elektronicznie pocztą elektroniczną
Datenschutz nord GmbH, Konsul-Smidt-Str. 88, 28217 Brema
Telefon: +49 421 6966 32 349
Adres e-mail: [email protected]
Mają Państwo możliwość zgłaszania naruszeń prawa lub nadużyć, w szczególności w następujących obszarach:
- Przestępstwa zagrożone karą
- Naruszenia norm ochrony życia, zdrowia lub pracowników i ich organów przedstawicielskich podlegające karze grzywny
- Zamówienia publiczne
- Usługi finansowe, produkty finansowe i rynki finansowe oraz zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- Bezpieczeństwo i zgodność produktów z przepisami
- Bezpieczeństwo ruchu drogowego
- Ochrona środowiska
- Bezpieczeństwo żywności
- Zdrowie zwierząt i zdrowie publiczne
- Ochrona konsumentów
- Ochrona prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwo systemów sieciowych i informacyjnych
- Naruszenie interesów finansowych Unii w rozumieniu art. 325 TFUE oraz w rozumieniu bardziej szczegółowych definicji zawartych w odpowiednich środkach unijnych
- Naruszenia przepisów dotyczących rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 26 ust. 2 TFUE, w tym naruszenia przepisów Unii dotyczących konkurencji i pomocy państwa, a także naruszenia przepisów dotyczących rynku wewnętrznego w odniesieniu do działań naruszających przepisy dotyczące podatku od osób prawnych lub w odniesieniu do porozumień mających na celu uzyskanie korzyści podatkowej sprzecznej z celem lub istotą obowiązującego prawa podatkowego dotyczącego osób prawnych.
Lista ta nie jest wyczerpująca. Można również zgłaszać naruszenia w innych obszarach. Dokładny zakres zastosowania, który został wymieniony poniżej, można znaleźć w § 2 GeschGehG (niem. Ustawa o ochronie tajemnic przedsiębiorstwa).
Zakres działania punktu zgłoszeniowego zgodnie z § 2 HinSchG (niem. Ustawa o ochronie sygnalistów)
Punkt zgłoszeniowy jest odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących następujących obszarów:
- Naruszenia podlegające sankcjom karnym,
- Naruszenia podlegające karze grzywny, o ile naruszony przepis służy ochronie życia, zdrowia lub bezpieczeństwa pracowników lub ochronie praw pracowników lub ich organów przedstawicielskich,
- Inne naruszenia przepisów prawa federalnego i krajowego oraz bezpośrednio obowiązujących aktów prawnych Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej
- mających na celu przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w tym w szczególności Ustawa o praniu pieniędzy oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie przekazywania informacji przy transferach pieniężnych oraz uchylająca rozporządzenie (UE) nr 1781/2006 (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 1), zmieniona rozporządzeniem (UE) 2019/2175 (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1), w brzmieniu obowiązującym,
- zawierających wytyczne dotyczące bezpieczeństwa i zgodności produktów,
- zawierających wytyczne dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, które odnoszą się do zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, wymogów bezpieczeństwa w tunelach drogowych oraz uprawnień do wykonywania zawodu przewoźnika rzeczy w transporcie drogowym lub przewoźnika osób w transporcie drogowym (przedsiębiorstwa autobusowego),
- zawierających wytyczne dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- zawierających wytyczne dotyczące bezpieczeństwa morskiego w odniesieniu do przepisów Unii Europejskiej w zakresie uznawania organizacji przeprowadzających przeglądy i inspekcje statków, odpowiedzialności i ubezpieczenia przewoźnika w przypadku przewozu pasażerów na morzu, dopuszczanie wyposażenia statków, badania bezpieczeństwa morskiego, szkolenie marynarzy, rejestrację osób na statkach pasażerskich w żegludze morskiej, a także przepisy i zasady proceduralne Unii Europejskiej dotyczące bezpiecznego załadunku i rozładunku masowych statków towarowych,
- zawierających wytyczne dotyczące bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w zakresie zapobiegania zagrożeniom dla bezpieczeństwa operacyjnego i technicznego oraz w zakresie kontroli ruchu lotniczego,
- zawierających wytyczne dotyczące bezpiecznego transportu towarów niebezpiecznych drogą, koleją i żeglugą śródlądową,
- zawierających wytyczne dotyczące ochrony środowiska,
- zawierających wytyczne dotyczące ochrony przed promieniowaniem i bezpieczeństwa jądrowego,
- uchwalonych w celu wspierania wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej,
- w sprawie bezpieczeństwa żywności i pasz, produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych, ochrony oznaczeń geograficznych produktów rolnych i artykułów spożywczych, w tym wina, aromatyzowanych i napojów spirytusowych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności, wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin, a także zdrowia i dobrostanu zwierząt, w zakresie, w jakim dotyczą one ochrony zwierząt gospodarskich, dobrostanu zwierząt w momencie uboju, trzymanie dzikich zwierząt w ogrodach zoologicznych, ochronę zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych oraz transport zwierząt i związane z tym działania,
- dotyczących norm jakości i bezpieczeństwa narządów i substancji pochodzenia ludzkiego, produktów leczniczych stosowanych u ludzi i zwierząt, wyrobów medycznych oraz transgranicznej opieki zdrowotnej,
- dotyczących produkcji, prezentacji i sprzedaży wyrobów tytoniowych i wyrobów pokrewnych,
- regulujących prawa konsumentów i ochrony konsumentów w umowach między przedsiębiorcami a konsumentami oraz mających na celu ochronę konsumentów w zakresie rachunków płatniczych i usług finansowych, w zakresie podawania informacji o cenach oraz przed nieuczciwymi praktykami handlowymi,
- wydanych dla ochrony prywatności w łączności elektronicznej, ochrony poufności łączności, ochrony danych osobowych w łączności elektronicznej, ochrony prywatności urządzeń końcowych użytkowników i informacji przechowywanych w tych urządzeniach końcowych, ochrony przed niepożądanym nękaniem za pomocą reklam w połączeniach telefonicznych, automatycznych urządzeniach wywołujących połączenia telefoniczne, faksów lub poczty elektronicznej, a także odnoszących się do identyfikacji i blokowania numerów oraz w odniesieniu do umieszczania w spisach abonentów,
- dla ochrony danych osobowych w zakresie stosowania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1; L 314 z 22.11.2016, s. 72; L 127 z 23.5.2018, s. 2; L 74 z 4.3.2021, s. 35) zgodnie z art. 2,
- dotyczących bezpieczeństwa technologii informatycznych w rozumieniu § 2 ust. 2 Ustawy o BSI przez dostawców usług cyfrowych w rozumieniu § 2 ust. 12 ustawy BSI (niem. Ustawa o Federalnym Urzędzie ds Bezpieczeństwa Informacji),
- regulujących prawa akcjonariuszy spółek akcyjnych,
- służących do badania sprawozdania finansowego przedsiębiorstw interesu publicznego zgodnie z § 316a zdanie 2 niemieckiego kodeksu handlowego (Handelsgesetzbuch),
- dotyczących sprawozdawczości finansowej, w tym prowadzenia ksiąg rachunkowych przez przedsiębiorstwa zorientowane na rynek kapitałowy w rozumieniu § 264d niemieckiego Kodeksu handlowego, przez instytucje kredytowe w rozumieniu § 340 ust. 1 niemieckiego Kodeksu handlowego, instytucji świadczących usługi finansowe w rozumieniu § 340 ust. 4 zdanie 1 Kodeksu handlowego, instytucji papierów wartościowych w rozumieniu § 340 ust. 4a zdanie 1 Kodeksu handlowego, instytucji w rozumieniu § 340 ust. 5 zdanie 1 Kodeksu handlowego, zakładów ubezpieczeń w rozumieniu § 341 ust. 1 Kodeksu handlowego oraz funduszy emerytalnych w rozumieniu § 341 ust. 4 zdanie 1 Kodeksu handlowego,
- Naruszenia przepisów prawa federalnego i jednolitych przepisów dotyczących zamawiających w zakresie procedur udzielania zamówień publicznych i koncesji oraz ochrony prawnej w tych procedurach po osiągnięciu odpowiednich wartości progowych UE,
- Naruszenia objęte § 4d ust. 1 zdanie 1 ustawy o nadzorze nad usługami finansowymi, o ile § 4 ust. 1 zdanie 1 nie stanowi inaczej,
- Naruszenia przepisów podatkowych mających zastosowanie do osób prawnych i spółek osobowych,
- Naruszenia w postaci porozumień mających na celu uzyskanie w sposób nadużycia korzyści podatkowej, która jest sprzeczna z celem lub istotą przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie do osób prawnych i spółek handlowych,
- Naruszenia art. 101 i 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz naruszenie przepisów prawa określonych w § 81 ust. 2 pkt 1, 2 lit. a) i pkt 5 oraz ust. 3 Ustawy o ograniczeniu konkurencji,
- Naruszenia przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie spornych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmieniającego Dyrektywy (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (Ustawa o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1),
- Wypowiedzi urzędników państwowych, które stanowią naruszenie obowiązku lojalności wobec konstytucji.
- Naruszenia ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej w rozumieniu art. 325 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz
- Naruszenia przepisów dotyczących rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 26 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w tym przepisów Unii Europejskiej dotyczących konkurencji i pomocy państwa wykraczających poza zakres ust. 1 pkt 8.